nedeľa 11. augusta 2019

100 metrov k cieľu.



Ufff

– vytrasené nohy ma  s veľkými problémami priniesli domov. Bicykel sa o mňa opieral.  Nie, nie,  nie  ja som sa opieral o bike. Veru dlho som nešiel takú dlhú trasu. Ale nebola až taká dlhá. Nejakých 60-70 kilometrov.  Dal som si okruh po hrádzi do Vojky po petržalskej strane s plánom preplaviť sa na kompe cez Dunaj a isť naspäť. Problém s únavou bol ale niekde inde.

Prvá polovička,  to bola iná parádička nechať sa unášať vetrom smerom do Vojky. Bol som ako plachta na lodi. Vetrík bol môj priateľ a unášal ma do diaľav. Takto by som vedel isť až do Budapešti. Moje telo zadržiavalo všetok veterný pohon a ja som ten vetrík využíval k pohybu smerom vpred.  Smerom k môjmu polovičnému cieľu – ku kompe na Dunaji pri dedine  Vojka. Prišiel som tam na najťažších prevodoch, necítil som žiadnu únavu.  Polhodinku som si počkal na kompu, zažil som zadarmo plavbu po Dunaji a už ma kompa vyklopila na druhej strane toku Dunaja pri Dobrohošti, v prístave Kyselica. S dobrou náladou som nasadol na bicykel, vyšiel na hrádzu a……
Narazil som do steny.

Do steny neskutočného protivetra, ktorý mi bránil v rýchlejšej jazde, zastavoval môj  dopravný prostriedok. Predo mnou skoro 25 kilometrov a ja som mal hlavu v smútku. Nič sa nedalo robiť, musel som.  Nahodil som prevody, akoby som do kopca išiel a veľmi pomalým tempom som začal bojovať už nie s vetríčkom-bratríčkom ale s nepriateľským  protivetrom, ktorý ma nechcel pustiť do cieľa mojej cesty. Trasa je to však zaujímavá, hlavne pri Šamoríne, sú tam pekné pláže. Avšak za  Šamorínom sa k tomu pridal aj nejaký ten dážď. Aspoň ma trochu osviežil. Z čela prilby mi kvapkalo na nos a okuliare. Proste iná zábava ako sa zaoberať len vetrom.






Zvládal som, lebo som musel. Lebo môj ciel bol pri začiatku. Auto sa neposunulo ani centimeter bližšie. Prišiel som do ciele mokrý, vytrasený, odraná riťka bolela neskutočne – ale spokojný. Zvládol som to.

A tak tu teraz sedím a neklepú sa mi od únavy len prsty na rukách. To musím využiť. Prsty som prinútil ku  klepaniu na klávesnici. Ostatné  telesné orgány slastne krochkajú pri ďalšom a ďalšom dúšku nealko pivka. Hlava sa zaoberá textom a moja únava pomaličky odoznieva.
Hurá myšlienky prišli.

Myšlienky o dosiahnutí cieľa.
Veľakrát som ho nedosiahol. Nielen ten fyzický, niekedy aj ten citový. Neviem čo je horšie. Ci ten vnútorný, duchovný, imaginárny, alebo ten fyzický. Asi ten vnútorný. Ten človeka omnoho viac bolí a štve.

Posledný fyzický ciel bol smerom na kopec Unterberg v Gutensteinských Alpách. Stúpal som na vrchol pred týždňom. Bol som tam  v zime, skúšal som tam skialpovať a bolo to pekné. Kedže som mal čas, tak som si povedal, že idem preskúmať nejaké nové cestičky, ktoré by sa hodili na moje kvázi skialpovanie a popritom vyjdem až na vrchol. Tak som si to premyslel.

Auto som nechal na známom lyžiarskom parkovisko za usadlostou Thal. Bolo prázdne. Aký rozdiel medzi zimnou a letnou sezónou. V zime, keď je sneh sa tu ani zaparkovať veľakrát nedá. Teraz – žiadny problém.

Počul som, že by tu mala byť nejaká sprístupnená mala jaskyňa. Myralucke ju volajú. To bol môj prvý ciel. Pozrieť do nej. Našiel som ju asi dvesto metrov od parkoviska. Zložil batoh, nasadil čelovku. Veď len pozriem na začiatok tejto diery.  Ani začiatok som nepozrel. Čelovka neskutočne slabo svietila, pri tom svetle sa tam nedalo isť. Nie som blbec, určite nepôjdem s takým svetlom niekde do tmavej neprehľadnej diery.  

Vrátil som sa k batohu a len tak zo zvyku som pozrel či tam nemám rezervné baterky.

Boli – hurááááá – s nedočkavými rukami som vymenil baterky v čelovke a poďho naspäť k jaskyni. Čelovka super svietila, nemal som už žiadne pochybnosti o úspešnom preskúmaní jaskyne.

Jaskyňa sa po pár metroch zmenila len na úzku chodbu, ktorá mohla mať miestami 40 cm. Nič pre ľudí neznášajúcich uzavreté priestory. Nemal som batoh, takže som sa mohol vrtkejšie pohybovať. Vraj to má len 50 metrov. No pohybujte sa v tme a v úzkom priestore 50 metrov stále do neznámej diaľky a hĺbky. V každej podzemnej tmavej  jaskyni sa 50 metrov zmení na 500 metrov.





 Je to psychicky dosť náročné, kto má klaustrofóbiu ten to určite nezvládne, radšej nech nejde. Ja som išiel. Už som niečo prešiel. Chodba sa zo dvakrát lomila, až som prišiel k cieľu – ku koncu jaskyne. Cieľ som tentokrát dosiahol . Bolo to krásne jazierko s úplne úžasnou čistou vodou, bolo krásne vidieť ako jaskyňa pokračuje pod vodou. Ale to už bolo pre potápačov. Nie pre mňa. Spravil som pár záberov pri svetle čelovky a pobral som sa naspäť. Cestou späť som ešte obchádzal malé jazierko do ktorého kvapkala voda zo stropu. Robilo to parádne obrazce na vode.





Pri východe z jaskyne ma zaplavil super adrenalín z dosiahnutia prvého cieľa, ktorý som chcel spoznať.

Nahodiac batoh som sa pustil do dlhého tiahleho stúpania, ktoré malo koniec až hore na vrchole Unterbergu. To stúpanie nebolo ani veľmi ťažké. Skôr ma ničilo to teplo. Aj keď som bol v lese, bolo neskutočne dusno, normálne som cítil búrku alebo dážď. Po pár metroch stúpania som mal na sebe všetko mokré.



„Poručeno bohu“ – pomyslel som si a neprestával som stúpať. Zhruba hodinu a pol som šliapal po chodníkoch v lese, ktoré si to sem tam nasmerovali priamo na pokosené lyžiarske svahy, teraz skôr pasienky.  Tam to bolo trošku ťažšie. Predsa len tam bolo dusnejšie. Následne sa znovu ukázala lesná cesta a zase svah. 





Ale miesto odpočinku a občerstvenia sa blížilo. Bola to chata Unterberg Shutzhaus. V zime to tu bolo preplnené ale teraz neskutočné pohodové miesto, kde som stretol zopár turistov. Mal som síce v batohu lepeňák, ale neodolal som gulášovej polievke.

 Bodla.

Na terase si mi k nohám ľahol pastiersky pes a nechal sa poškrabkať.  Vytvorili sme spolu také chvíľkové pohodové duo. On určite čakal nejaký ten plátok salámy.


Kaplnka pri chate

Interier kaplnky.

Tiež mu muselo byť poriadne teplo. Cítil asi tiež ten dážď.

Zopárkrát kvaplo. Zdvihol som sa  a pobral sa sadnúť si na chvíľu do chaty. Jedno nealkoholické bodne vždy. Tak som si dal jedného Paulanera. Po chvíli sa zdalo, že oblačnosť sa predsa len potrhá. No čo, vyberiem sa ďalej. K vrcholu je to len nejakých 170 výškových metrov. To by som mal bez problémov zvládnuť. Za chatou som našiel smerovník na mnou nepoznanú prístupovú cestu k vrcholu a vybral som sa po nej. Chodník znovu pretínal lyžiarsky svah a nado mnou sa nad zjazdovkou  týčil vrchol. Zbožne som k nemu pozrel. Poznal som ho vedel som, že, už to nie je ďaleko.
Moje oči to ale radšej nechceli vidieť. Hore sa zablýskalo, niekde v diaľke zahrmelo a tmavé mraky viseli na vrchole ako ťažké závesy v chráme.



Pár rozkvitnutých kvetov pri chate. 


Ani som veľmi neváhal. Nohy sa samé stočili smerom dolu po zjazdovke. Nedosiahnem ciel, nedosiahnem vrchol. Nebudem s tým bojovať.

Moje skúsenosti a myšlienky ma presvedčili k ústupu a k spiatočnej ceste:

Nedá sa všetko. Nedá sa napríklad vyjsť s parťákom na Ostrý Roháč alebo Tri kopy, keď sa spoločník v tých miestach necíti komfortne. Mám sa stať egoistom a pokaziť niekomu pobyt v horách???  Nie to ja nemôžem. Proste na to je tu jeden trik – jedno pravidlo i nariadenie. Ide sa proste dolu. Po vlastných stopách a s vlastnými v hlave schovanými myšlienkami. Že sa vrátim a skúsim to znovu. Ale kaziť pobyt v prírode niekomu, len preto, že chcem zvládnuť svoj vlastný ciel? Hmmm – to nie.

To bol len jeden príklad nedokončenia túry. Teraz tu mám druhý. Prírodné podmienky. Isť do búrky a dažďa sám, noooo – beriem to, môže byť idem na vlastné riziko.Ale prečo, veď môžem prísť hockedy inokedy.  Ja som si vybral druhú alternatívu. Vrch mi neutečie. Čas možno áno, ale ak bude osud priaznivý, tak to na budúce zvládnem. A keď nie – no čo aspoň som to skúsil.

A tak si vykračujem dolu svahom, za mnou si to trielia mračná z vrcholu a ja viem, že pred nimi neutečiem. He-he-he – mám pršiplášť. Tento rok som ho použil už asi tretíkrát. Niekedy ho nepoužijem aj tri roky za sebou a tento rok – suchý rok podotýkam, mám šťastie na dážď v horách. A tak som nahodil tesne pred vyliatím krhly z nebies na seba pršiplášť a v tom momente sa spustila prietrž mračien. Našťastie nie búrka, ale pršalo neskutočne.

Ale poviem Vám – po tej spare, ktorou som išiel hore bolo úplne neskutočné a nádherné isť v tom daždi po horských pasienkoch dolu kopcom. Viem že to nie je jazdenie na lyžiach ale aj toto malo svoje čaro. Proste velikánska pasia na tej túričke ktorú som si predsavzal spraviť ale nedokončil som ju.

A tak som zase raz nedošiel do cieľa. Bolo to zlé? Pýtam sa sám seba.

Moja odpoveď je, že absolútne nie. Bola to pasia a bolo to o tom, že som prekonal sám seba a sám sebe som prikázal, že proste to otočíš. Že nedosiahneš ciel aj keď bol na dosah ruky. Veľmi veľmi blizko.

A viete čo, omnoho horšie je, keď máte niečo na dosah ruky v kamarátstve, keď ste si už istý, že sa to nemôže zmeniť, že tej osobe, ktorej na kamarátstve záleží, že je pri mne. To je veľký optimizmus. Nie nikdy si človek nemôže byť istý.  Kamarátstvo môže byť proste len džbán, ktorý sa veľmi ľahko vie rozbiť.

Nikdy nevidíte dovnútra toho druhého.
Áno – radšej tisíckrát sa sklamať v nedosiahnutí vrcholovej plošiny kopca ako raz sa sklamať v kamarátstve.

Tak zatiaľ.   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára